17 lut 2013

2 ! Lustrzanka czy kompakt.

Tak, jak obiecałam ;)

Lustrzanka czy kompakt ?
     Najbardziej uniwersalną kamerą jest lustrzanka (cyfrowe noszą skróconą nazwę dslr = digital single- lens reflex camera). Jeśli decydujemy się na tę opcję, musimy zaraz podjąć kolejną decyzję : aparat pełnoklatkowy czy z mniejszą matrycą ? Królem lustrzanek jest obecnie aparat z pełnowymiarową matrycą. Pełnowymiarowa oznacza, że ma ona wielkość odpowiadającą rozmiarowi klatki filmu małoobrazkowego (36x24mm). Jaką korzyść daje taka matryca ? Otóż dzięki swojemu rozmiarowi daje możliwość pomieszczenia na niej większych elementów światłoczułych w rozsądnych odstępach, co skutkuje niższym zaszumieniem obrazu, niż w mniejszych matrycach o takiej samej ilości pikseli. Inną niezwykle cenną zaletą matryc pełnoklatkowych jest większa możliwa do uzyskania plastyka obrazu. Dzieje się to za sprawą płytkiej głębi ostrości, którą można uzyskać tym łatwiej, im większą matrycą dysponujemy. Do lustrzanek o pełnoklatkowej matrycy łatwiej też jest konstruować obiektywy szerokokątne. (...)
      Wielkość fizyczna matrycy to jedno, drugą cechą charakterystyczną jest ilość pikseli, w które jest wyposażona. Obecnie każdy aparat wyposażony jest w dostateczną ich ilość, tak, aby z powodzeniem można było wykonywać duże powiększenia. Zaletami lustrzanek, w porównaniu z kompaktami, jest możliwość ręcznego sterowania i szybkość działania. Dla części fotografujących możliwość pełnej kontroli nad parametrami ekspozycji jest nie do przecenienia, tak samo ważna jest szybkość działania i precyzja systemu automatycznego nastawiania ostrości. Niezwykle istotnym elementem w lustrzankach jest też tradycyjny wizjer, umożliwiający obserwację kadru. (...) Możliwość wymiany obiektywów to kolejna bardzo ważna cecha tej kategorii aparatów. 
      Czy więc lustrzanki mają jakieś wady ? Jedną z nich może być, zwłaszcza w fotografii podróżniczej, wielkość i waga sprzętu. Na tym polu rysuje się się przewaga kompaktów, które są małe i lekkie. Jeśli będą wyposażone w dobry obiektyw i stosunkowo dobrą matrycę, stanowią pewną alternatywę dla cyfrowych lustrzanek. (...) 
     Inną zaletą kompaktów może być to, że na ogół są zdecydowanie prostsze w obsłudze. Ten aspekt może być istotny dla osób, które chcą tylko skadrować zdjęcie i wyzwolić migawkę. W zaawansowanych modelach aparatów kompaktowych mamy jednak możliwość pełnej kontroli nad ustawieniami parametrów. 
    Podsumowując : aparaty kompaktowe, oferując niewielkie rozmiary i łatwość obsługi, dają na ogół obraz gorszej jakości niż lustrzanki. Te  kolei, posiadając w zasadzie wszystko, na co pozwala technologia, mają wspomnianą wcześniej wadę - wielkość i wagę.(...) To, na jaki zdecydujemy się aparat, jest wypadkową naszych potrzeb i możliwości. 


Kompakt vs lustrzanka ;)

Mam nadzieję, że jakoś pomogłam i nie zanudziłam xD starałam się, jak najkrócej zebrać ważne informacje :)

7 komentarzy:

  1. Uwielbiam lustrzanki ! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam zwykły kompaktowy i uważam, że jeśli ktoś nadaje się do fotografii to potrafi zrobić ładne i oryginalne zdjęcie każdym aparatem. Niektórzy mają lustrzanki i robią same zdjęcia w lustrze aby się pochwalić aparatem(?)

    OdpowiedzUsuń
  3. osobiście mam taki większy kompakt ale marzę o dobrej lustrzance :( niedługo 18-stka więc może namówię rodziców na taki prezent :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja i tak najczęściej robię zdjęcia telefonem, he he he

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz ! Wiele on dla mnie znaczy ;) Zapraszam do obserwacji mojego małego zakątka ^^